måndag 17 maj 2010

Oh boy! Tiden står still...






Oh boy, vilket härligt väder! Solen skiner idag!
Inga tunga käder behövs!Sommaren är tillbaka.
Vilken skön sång. Precis så känns det just nu.


Rosorna doftar på köksterrassen där jag sitter
med en kopp espresso och njuter i solen. Havet
har den där riktiga medelhavsblå färgen och en
lätt bris för med sig dofter av rosmarin, basilika
och timjan från min lilla kryddträdgård.

Oh boy, VILKEN HÄRLIG DAG!


Mina tankar går tillbaka till minnen från Kreta, där
jag tillbringade många semestrar. Då kunde jag inte
föreställa mig att livet skulle vända och kasta mig
ut i Europa till Spanien. På Kreta skrev jag en dikt
som beskriver just som jag känner mig idag.

Försommar på Kreta

Genom en ridå av surrande bin
spelar bergens symfoniorkester upp
Fåglar ropar och långt borta
gal en tupp som solist
I klangsektionen hörs fårens bjällror,
skall från vallhunder
och herdens visslingar

Som bakgrund prasslar olivträden i blåsten
En varm frid sprider sig igenom kroppen
och jag sätter mig på en sten vid vägkanten

Tiden står still. Och en bit av oändligheten
rör lätt vid min kind




1 kommentar:

Agneta sa...

Oh boy, vilken skänk från ovan att få leva idag och vilken fin dikt Maina! Men tyvärr tycker jag inte att tiden står still..... den går alldeles för fort!

Summa sidvisningar