lördag 25 december 2010

Åh, mitt hemland...tankar i juletid..


Juldag...tankar på alla jular jag firat i Sverige. Alla nära och
kära som inte finns längre. Mamma, Pappa, Mormor...
Dofter av hyacint, tända ljus och lack för julpaket. Smussel
och prassel av papper. Julsånger, väntan på jultomten.
Känslan av rädsla och förväntan! Kommer tomten? Där
ringer han på dörren... Den ändlöst långa middagen
innan man äntligen fick öppna sina julklappar. Marzipan, nötter
och dadlar. I säng med den käraste julklappen bredvid sig.
Tidig morgon. Släde till julottan. Snön som knarrar. Doften
av tända ljus och värmen av mammas päls som jag borrade
näsan i där vi satt på den hårda träbänken. Hem till frukost
och sedan pröva nya skidor och leka med nya leksaker... Lyckliga
dagar för länge, länge sedan. Va pensiero.. mina tankar
går till dessa dagar med Verdis vackra opera "Nebukadnessar" som
handlar om längtan efter ett förlorat hemland - och jag längtar...

Inga kommentarer:

Summa sidvisningar