fredag 16 april 2010

VÅREN ÄR HÄR!!


Jag läste på min vän Ulricas blogg om våren av Grieg. Det
fick mig genast att tänka på min far Sverre.




Sverre Sandberg

Han var norrman och kom från Trondheim-Stjördalen
och älskade Grieg och speciellt ”Våren”. Han drömde sig
tillbaka till den vackra fjorden där han var född.







Med stor sorg förlorade jag min far när jag bara var 10 år.
Ett av de minnen jag har är just att han satt i sitt
arbetsrum rökande cigaretter och lyssnande till Grieg
på den stora grammofonen. Röken i rummet var tät,
eftersom han rökte minst 50 cigaretter om dagen och
den underbara sången om Våren ringlade sig genom
rökridån.


Edvard Grieg


På hans begravning spelade de också Våren och jag
kommer ihåg att jag räknade alla de levande ljusen i
kyrkan för att inte gråta. En liten flicka som skulle
vara så modig... Nu kan jag gråta när jag lyssnar på
den här vackra inspelningen med Sissel Kyrkjebo.
Och äntligen är våren här!!

">

1 kommentar:

Agneta sa...

Jag läser alla dina inlägg Maina - jag njuter och lär mig! Det är underbart! TACK storasyster!

Summa sidvisningar