tisdag 4 januari 2011

Trettondagsbal i Torredembarra och present från Kungarna!!.

Trettondagen och sederna runt helgen

Anledningarna till firandet av trettondag jul, har skiftat med tidens gång, men flera av dem hänger ihop. I den första kyrkokalendern räknades trettondag jul som Jesu födelse, men redan på 300-talet flyttades Jesu födelse till 24e eller 25e december.
Trettondagen firades istället som ett minne av Kristi dop, vilket fortfarande förekommer i vissa länder. I Sverige väntar vi till första söndagen efter tretton-dagen, och låter trettondag jul stå för Guds uppenbarelse bland människorna.

I många kristna länder tillhör trettondagen de tre vise männen. Under medeltiden sades det att tre vise män kom fram till Betlehem just denna dag med sina gåvor guld, rökelse och myrra. Detta firas här i Spanien och på många håll genom att utbyta presenter denna dag och inte under julafton som vi gör i Sverige. Barnen väntar på de tre kungarna som kommer med presenter om de varit snälla och med kol om de varit stygga. Innan trettondagsafton brukar barnen sätta ut mat på balkongen så att kungarnas kameler har något att äta!! Nu har traditionerna ändrats lite här med, och man får presenter på jul också. Men fortfarande är helgen "Reies" (Kungarna) en stor helg med parader på många platser.




I England har jag varit på bal just på trettondagsafton. Någonting att komma ihåg. Min första långa klänning. Stor orkester. Uppvaktande kavaljer som hämtade mig och överäckte blomma i en liten kartong.
Ja, ja, det är inte riktigt så här i Torredembarra. Men vi i "tjejligan", Kristina, Anette och jag, gick på vår vanliga bar-runda. Egentligen infaller den på söndagar, men eftersom vi hade trettondagsafton mitt i veckan så blev det idag onsdag den 5 januari istället. Det passar bra. Vi kunde till och med damma av tiarorna eftersom vi kom att umgås med tre kungar. Ja, faktiskt tre kungar. De kom från orienten med rökelse, myrra och andra gåvor.



Anlände prick klockan 18.00 till strandpromenaden.

Alla barn var i upplösningstillstånd och väntade på sina presenter som anlände med kungarna.


Jag hade bara önskat mig en handfull diamanter och lite guld.


Vet ni vad jag fick av kungarna? Inte diamanter, men nästan lika bra. En liten röd laptop som jag önskat mig länge... Nu har jag alltså en ny leksak när jag skall ut och resa!!
Aftonen slutade festligt hemma hos Anette med cava och "turrones" (spanskt julgodis). Vi hade också gäster från Sverige och Amerika, Patrik och Marlene som fick vara med på bar-rundan.
Det blev en riktigt lyckad trettondagsafton. Balen får vi ta en annan dag...


Inga kommentarer:

Summa sidvisningar