lördag 24 december 2011

Fransk chokladkola!

JULAFTONSMORGON
Lkväll kommer Franks barn och barnbarn hit på middag och plötsligt fick jag för mig att göra kola!
Jag har sparat ett flera år gammalt urklipp från Svenska Dagbladet med julgodisrecept, där bland annat denna franska chokladkola finns med. Urklippet sitter inklistrat i min julreceptbok, men jag delar såklart gärna med mig av receptet. Gooooooood Jul!




400 gram mörk choklad

1½ dl socker

2 dl vispgrädde



100 g honung



Hacka chokladen. Koka upp socker, grädde och honung under omrörning i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt chokladen och rör tills allt har blandats. Koka tills massan håller för kulprovet eller är 122°C. Häll ut kolan på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt kallna i kylen och skär sedan i bitar. Vira in kolorna i cellofan.

Inga kommentarer:

Summa sidvisningar